Σάββατο, 7 Μαΐου 2011

Αριστοκράτες... Ορμυλιώτες!!!

Προχθές έλαβα ένα e-mail από τον κο. Παπαπαύλο Θανάση από τον Άγιο Νικόλαο, που τα τελευταία χρόνια κατοικεί στην Κίνα στο Μακάο. Στο e-mail αναφέρει πως πρόσφατα ανακάλυψε το blog μας, και θέλησε να μας στείλει κάποιες άκρως ενδιαφέρουσες πληροφορίες για τη βυζαντινή περίοδο της Ορμύλιας, καθώς και κάποιους ιστορικούς χάρτες. Αφού τον ευχαριστήσουμε ας δούμε τι μας έστειλε...


Στην ανάρτηση "Και εγένετο η Ορμύλια...", και συγκεκριμένα στη βυζαντινή περίοδο, γίνεται αναφορά σε ένα κάστρον.
Στον παρακάτω χάρτη του 1764,
( Ο χάρτης αυτός είναι τμήμα απο χάρτη σχεδόν όλης της Ελλάδας με τα κάστρα που υπήρχαν τότε - 1764 )


υπάρχει αυτό το κάστρο στην ευρύτερη περιοχή της Ορμύλιας, με το όνομα RAINEL  δίπλα στο κάστρο του Αγίου Μάμα . Σε αναζήτηση πληροφοριών ανακάλυψα ότι το όνομα αυτό, που εδώ αναγράφεται λάθος
( δες τον παρακάτω χάρτη ) , το σωστό είναι RΑINIER ,είναι το επίθετο των Ρενιέ ( έτσι προφέρεται στα Γαλλικά) του Μονακό, η οποία οικογένεια των Ρενιέ κατάγεται απο την οικογένεια Grimaldi της Γένοβας. http://en.wikipedia.org/wiki/House_of_GrimaldiSamatas-stin-ormylia:Μπείτε στον παραπάνω σύνδεσμο και στο τέλος της σελίδας έχει το γενεαλογικό δέντρο της οικογένειας Γκριμάλντι, που στη συνέχεια οδηγεί στον Λόρδο Ρενιέ(εξ ου και το όνομα του κάστρου), και παρατηρήστε ότι στο τέλος του γενεαλογικού δέντρου ότι βρίσκεται ο τωρινός πρίγκιπας του Μονακό, ο Αλβέρτος ο δεύτερος.

(σχετικός σύνδεσμος:http://en.wikipedia.org/wiki/Albert_II,_Prince_of_Monaco)
Και αυτή η πληροφορία επιβεβαιώνει τον τίτλο του άρθρου! 

Ο κος Θανάσης συνεχίζει με χιούμορ...
Αυτός τώρα ο μπάρμπας ο Ρενιές ο 1ος που το όνομά του έχει το κάστρο της Ορμύλιας ( το μετέπειτα ονομαζόμενο, απλά κάστρο ), έζησε απο το 1217-1314 http://en.wikipedia.org/wiki/Rainier_I_of_Monaco,_Lord_of_Cagnes.Δείτε και στο γενεαλογικό δέντρο παρακάτω.Οπότε ταιριάζει απόλυτα με το στοιχείο που αναφέρουμε παραπάνω στην ανάρτησή για το κάστρο.
Και συνεχίζει...
Τα κάστρα και τα τοπωνύμια όπως βλέπεις στον χάρτη είναι στα Ιταλικά, καθότι η περιοχή της Χαλκιδικής και ειδικά τα παραθαλάσια σημεία κατοικούνταν απο Γενοβέζους εκείνη την εποχή.
Οι Μονεγάσκοι με τους Γενοβέζους είχαν άριστες σχέσεις, καθότι γειτονικές πόλεις αλλά και πολλά κοινά στη γλώσσα,  οπότε, όπως τουλάχιστον εγώ συμπεραίνω, χτίσαν κάστρο με το όνομα του ηγέτη τους.
Όπως γνωρίζουμε απο την ιστορία, οι Βενετσιάνοι με τους Γενοβέζους ήταν φανατικοί αντίπαλοι. Οπότε λογικά όλα τα κάστρα της Χαλκιδικής στο χάρτη πρέπει να ήταν Γενοβέζικα και οχι Βενετσιάνικα που ήταν επίσης μια ισχυρή εμπορική και ναυτική δύναμη εκείνη την εποχή. Τι εμπορευόταν απο τη Χαλκιδική και υπήρχαν τόσα κάστρα;; Προφανώς το μετάξι, που όπως ξέρουμε η Χαλκιδική ήταν γεμάτη ασκαμιές ( μουριές ) παλαιότερα, γι’αυτό το λόγο.
Και καταλήγει...
Το ότι το το κάστρο αυτό όπως μάλλον και τα υπόλοιπα του χάρτη είναι Γενοβέζικα και όχι Βενετσιάνικα, επιβεβαιώνεται επίσης και απο το όνομα του κάστρου στη σημερινή περιοχή του Αγίου Νικολάου – Doaria – που και αυτό είναι επίθετο ευγενούς οικογένειας της Γένοβας εκείνης της εποχής, της οικογένειας   Doria  :    http://en.wikipedia.org/wiki/Doria-Pamphili-Landi


Παρακάτω δείτε κι άλλους ιστορικούς χάρτες της Χαλκιδικής, όπως μας τους έστειλε ο κος Θανάσης:



1650

1756

1827

1828











3 σχόλια:

  1. Παύλος Στεφανίδης7 Μαΐου 2011 - 7:15 μ.μ.

    Αν δείτε στον δεύτερο χάρτη υπάρχει ποταμός που εκβάλει στον θερμαϊκό. Αριστερά το πρώτο χωριό ονομάζεται Sermila. Προφανώς πρόκειται για λάθος του χαρτογράφου που τοποθετεί τον Χαβρία και την Σερμύλη σε λάθος μέρος. όμως το παράδοξο είναι πως και πάλι στην πραγματική θέση της Σερμύλης αναφέρεται οικισμός με το όνομα C.(προφανώς Castre) Rainer!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Θανάσης Παπαπαύλος7 Μαΐου 2011 - 9:07 μ.μ.

    Κύριε Στεφανίδη, έτσι είναι, η Ορμύλια είναι δίπλα στο Χαβρία αλλά ο χάρτης μάλλον έγινε απο τσαπατσούλη χαρτογράφο και με μειωμένη έλλειψη προσανατολισμού.
    Επίσης να συμπληρώσω, υπάρχει και δεύτερο κάστρο στη περιοχή σας με όνομα Rampα, το οποίο αναφέρεται στον παλαιότερο χάρτη που έχω βρεί του 1548.
    Το μόνο όμως που αναφέρεται σχεδόν πάντα σαν κάστρο ( castre ) σε όλη τη Χαλκιδική και σε όλους τους χάρτες που έχω , πάνω απο 10, είναι το Renier.Τα υπόλοιπα απλά αναφέρουν όνομα.
    Για όσους μπερδευτούν με την ιστορία, μετά το 1453 το βυζάντιο παύει κι επίσημα να υφίσταται. Το Αιγαίο γεμίζει τούρκους, αλλά οι Βενετοί και οι Γενοβέζοι θα παραμείνουν στο Αιγαίο μέχρι τα τέλη του 1700. Εξάλλου και οι Τούρκοι τους χρειαζόταν για να εξάγουν τα προιόντα τους, των κατεχομένων περιοχών, πέρα απο το γεγονός ότι κάνανε και πολέμους οι τούρκοι με τους βενετούς, γενουάτες,πολλές φορές σ'αυτά τα χρόνια.
    Περισσότερες πληροφορίες θα στείλω στο Γιάννη να τα δημοσιεύσει, υπάρχουν αρκετά στοιχεία ακόμη...
    Θανάσης Παπαπαύλος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. To 1764 δεν υπήρχαν ούτε Γενοβέζοι ούτε Βενετοί στην Χαλκιδική. Το όνομα Rainel και Renier προφανώς προέρχεται από την παραφθορά του ονόματος Ορμύλια ίσως ήθελε να γράψει Ramel. Οι χάρτες αντέγραφαν ο ένας τον άλλο. Όσο για το Doaria πιθανόν πρόκειται για το μετόχι της μονής Δοχειαρίου, σημερινά Πυργαδίκια, άλλωστε ταιριάζει και η θέση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σας ενημερώνουμε ότι τα σχόλια θα αναθεωρούνται πριν δημοσιευτούν στο blog επειδή, όπως φάνηκε στην πορεία, κάποιοι χρησιμοποιούν την αμεσότητα της δημοσίευσης για να προσβάλλουν το blog και τους αναγνώστες του.
Δεν πρόκειται να λογοκρίνεται κανένα σχόλιο που θα περιλαμβάνει καλοπροαίρετη κριτική ή θα διορθώνει κάποιο δικό μας σφάλμα. Τα μόνα σχόλια που θα απορρίπτονται είναι τα υβριστικά και τα spam.
ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ ΘΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΕΙ ΤΟ ΣΥΝΤΟΜΟΤΕΡΟ ΔΥΝΑΤΟ.