Τρίτη, 26 Ιουλίου 2011

Το γράμμα του Πλαστήρα

Το γράμμα του Πλαστήρα προς το Νικόλαο Δέα στις 11-2-1924 δεκαπέντε μήνες μετά την εκτέλεση των έξι πρωταιτίων της Μικρασιατικής Καταστροφής που έμεινε στην ιστορία ως η Δίκη των "6", ύστερα από το έκτακτο στρατοδικείο που έστησαν οι βενιζελικοί αξιωματικοί της Επανάστασης του 1922. Την εκτέλεση της απόφασης υπέγραψε ο Ν. Πλαστήρας, ως αρχηγός της Επανάστασης, και οι καταδικασθέντες εκτελέστηκαν στο Γουδί στις 16-11-1922.
Τον Οκτώβριο του 2010 το ανώτατο δικαστήριο,ο Άρειος Πάγος, , κάνοντας δεκτή την αίτηση του Μιχάλη Πρωτοπαπαδάκη, εγγονού του ενός εκ των εκτελεσθέντων, έκρινε αθώους τους καταδικασθέντες.

Νταβός 11-2-1924
Αγαπητέ μου Νίκο.
Χθες έλαβα το γράμμα σου εδώ και με κατασυνεκίνησες μέχρι δακρύων. Ξέρω και νοιώθω βαθιά την προς εμέ αγάπην σου, αλλά και θέλω να βεβαιωθείς και συ ότι η προς σε αγάπη μου και εκτίμησις είναι τόσον μεγάλη πού από τότε πού πήγες στην αεροπορία κόπτεται η αναπνοή μου όταν ακούω κανένα ατύχημα, μήπως είναι ο Δέας. Πονώ πολύ για τα παλληκάρια και τούς ιδεολόγους πατριώτας. Μέσα σ’ αυτούς την πρώτη θέσι έχεις εσύ στη συνείδησί μου.
Μου λέγεις τώρα που τελείωσα το έργο μου, να είμαι εύθυμος και να γελώ. Πρέπει να ξέρεις, ότι ποτέ δε θα γελάση το χείλι μου. Ύστερα απ’ αυτήν την αναπάντυχη καταστροφή δε θα με ιδούν ποτέ εύθυμο, πριν γίνει εκείνο που κρατώ σφιχτά μέσα μου και μου πιέζει την καρδιά. Και πως να ευθυμήσω, όταν γύρω σου βλέπεις τη φτώχια, τη δυστυχία, την άμοιρη προσφυγιά; Και μήπως η τύχη με ευνόησε να γίνει εκείνο που παρεσκεύαζα και επίστευα όσον ουδέποτε άλλοτε πως θα πηγαίναμε στην Πόλι; Αλλά η Λωζάνη με εφαρμάκωσε και το δηλητήριο εκείνο μου υπέσκαψε τον οργανισμό. Ξέρε το λοιπόν δεν θα ευθυμήσω παρά στην Πόλι.
Σε ασπάζομαι αδελφικώς
Ν. Πλαστήρας
Από το βιβλίο του Ν. Δέα "Μεσουράνημα και Συντρίμια".
(To 1919 η Ελλάδα διεξήγαγε πολεμικές επιχειρήσεις στη Μικρά Ασία. Το Νοέμβριο κι ενώ οι πολεμικές επιχειρήσεις βρισκόταν σε εξέλιξη, πραγματοποιήθηκαν εκλογές τις οποίες κέρδισαν τα αντιβενιζελικά κόμματα του Δημητρίου Γούναρη. Ο Γούναρης σχημάτισε κυβέρνηση το Μάρτιο του 1921. Ακολούθησαν άλλες δυο κυβερνήσεις του Στράτου και του Πρωτοπαπαδάκη. Τον Αύγουστο του 1922 έσπασε η γραμμή Αφιόν Καραχισάρ, ύστερα από τα λάθη των Ελλήνων αξιωματικών, την αλλαγή στάσης των συμμάχων και την κακή οικονομική κατάσταση της Ελλάδας, και επακολούθησε η Μικρασιατική Καταστροφή, η οποία επισφραγίστηκε με τη Συνθήκη της Λωζάνης. Η κυβέρνηση Πρωτοπαπαδάκου αντικαταστάθηκε από αυτήν του Τριανταφυλλάκου. Ο ελληνικός στρατός υποχώρησε στα νησιά του Αιγαίου. Το Σεπτέμβριο, μπροστά στην ανικανότητα των κυβερνήσεων να διαχειριστούν την κρίση, ξέσπασε το κίνημα της 11ης Σεπτεμρίου του 1922 στη Χίο και στη Λέσβο υπό Στυλιανό Γονατά, το Φωκά και το Νικόλαο Πλαστήρα, οι οποίοι σχημάτισαν επαναστατική κυβέρνηση και ανέλαβε τη διακυβέρνηση του κράτους στις 13 Σεπτεμβρίου. Ο Πλαστήρας, ως αρχηγός της Επανάστασης, υπογράφει την απόφαση του Στρατοδικείου στις 16-11-1922 και οι καταδικασθέντες εκτελούνται στο Γουδί.)

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σας ενημερώνουμε ότι τα σχόλια θα αναθεωρούνται πριν δημοσιευτούν στο blog επειδή, όπως φάνηκε στην πορεία, κάποιοι χρησιμοποιούν την αμεσότητα της δημοσίευσης για να προσβάλλουν το blog και τους αναγνώστες του.
Δεν πρόκειται να λογοκρίνεται κανένα σχόλιο που θα περιλαμβάνει καλοπροαίρετη κριτική ή θα διορθώνει κάποιο δικό μας σφάλμα. Τα μόνα σχόλια που θα απορρίπτονται είναι τα υβριστικά και τα spam.
ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ ΘΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΕΙ ΤΟ ΣΥΝΤΟΜΟΤΕΡΟ ΔΥΝΑΤΟ.