Κυριακή, 25 Μαρτίου 2012

Όλα όσα δεν μας είπαν για τις μαθητικές παρελάσεις


Γνωρίζετε ότι οι μαθητικές παρελάσεις είναι άκρως αντιπαιδαγωγικές;

  • Η στρατιωτική στοίχιση και η ομοιομορφία των κινήσεων έρχονται σε πλήρη αντίθεση με τα παιδαγωγικά πρότυπα περί ανάπτυξης της κινητικότητας των παιδιών.
  • Η άβουλη εκτέλεση στρατιωτικών παραγγελμάτων υπό τους ήχους εμβατηρίων, η ομοιομορφία στην ένδυση, η μαζική στρατιωτική πειθαρχία ναζιστικού τύπου αντί να συμβάλλουν στην ανάπτυξη ελεύθερης προσωπικότητας, συντελούν σε μια ύπουλη εμφύτευση μιλιταριστικών διαθέσεων στα παιδιά. Γιατί την ίδια ώρα που ξεσηκωνόμαστε ενάντια στα αντιπαιδαγωγικά πολεμικά παιχνίδια και συμμετέχουμε σε καμπάνιες για την κατάργηση τους, υποχρεώνουμε τους μαθητές να παίρνουν μέρος σε ένα αληθινό πολεμικό παιχνίδι, την παρέλαση;


  • Τα παραπάνω, μαζί με την στροφή της κεφαλής ως απόδοση τιμών στους εκπροσώπους της (πολιτικής, στρατιωτικής, θρησκευτικής) εξουσίας, εντάσσονται σε ένα γενικότερο πλαίσιο (σχολείο, στρατιωτική θητεία για τα αγόρια) πειθάρχησης του πιο ζωηρού, ελεύθερου και ανυπότακτου κομματιού της κοινωνίας που αποσκοπεί μεταξύ άλλων στην παραγωγή των μετέπειτα υπάκουων και πειθαρχημένων πολιτών/εργαζομένων. Πώς είναι δυνατόν να γιορτάζουμε επαναστάσεις και αγώνες για την ελευθερία μέσα από τελείως ανελεύθερες εκδηλώσεις;


  • Οι διαχωρισμοί (αγόρια-κορίτσια, ψηλοί-κοντοί, «καλοί»-«κακοί» μαθητές, Έλληνες-αλλοδαποί σημαιοφόροι) αγγίζουν τα όρια σεξισμού - ρατσισμού, ενώ μπορεί να τραυματίσουν και τον παιδικό ψυχισμό.
Γνωρίζετε ότι οι μαθητικές παρελάσεις είναι φασιστικό έθιμο από την εποχή της δικτατορίας του Μεταξά;

Αν και η στρατιωτική εκπαίδευση στα σχολεία έλκει την καταγωγή της από την εποχή του βαυαρού βασιλιά Όθωνα, όταν ελλείψει γυμναστών, άρχισαν να διδάσκουν αποσπασμένοι στρατιωτικοί και πυροσβέστες, η πλήρης στρατιωτικοποίηση της νεολαίας επήλθε επί δικτατορίας Μεταξά. Αντιγράφοντας τον Χίτλερ και τον Μουσολίνι, οργάνωσε την Ε.Ο.Ν. και καθιέρωσε τελετές εορτασμού της 25ης Μαρτίου που μεταξύ άλλων περιλάμβαναν σχολικές παρελάσεις και λαμπαδηφορίες. Οι σχολικές παρελάσεις εδραιώθηκαν στην αμέσως μετά τον εμφύλιο εποχή και κορυφώθηκαν επί χούντας των συνταγματαρχών. Πώς είναι δυνατόν να γιορτάζουμε τον αγώνα ενάντια στο φασισμό με μια φασιστική εκδήλωση;

Γνωρίζετε ότι οι παρελάσεις γενικότερα, προήλθαν από τις πιο μελανές σελίδες της παγκόσμιας ιστορίας;

Από τους ρωμαϊκούς θριάμβους μέχρι την φρικιαστική πράξη του βυζαντινού αυτοκράτορα Βασιλείου Β' του Βουλγαροκτόνου που διέταξε να τυφλωθούν κάπου 14.000 αιχμάλωτοι και με μονόφθαλμους οδηγούς να επιστρέψουν «εν πομπή» στον τσάρο τους, κι από τις φάλαγγες του Ναπολέοντα ως την είσοδο των παρελαύνοντων με το βήμα της χήνας ναζιστικών στρατευμάτων στις κατεχόμενες πόλεις, οι παρελάσεις είναι διαχρονικά και παγκοσμίως συνυφασμένες με σφαγές και διαπόμπευση αιχμαλώτων πολέμου.

Γνωρίζετε ότι κανείς δεν μπορεί να υποχρεώσει τους καθηγητές να παρελάσουν σε μέρα αργίας;





13 σχόλια:

  1. kai ti mporoume na kanoume gi auto? tpt..tzampa to arthro.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αν συμφωνείς μ' αυτά που λέει το άρθρο, τότε κάναμε όλοι μαζί ένα βήμα μπροστά.
    Το θέμα είναι να φτάσουμε περπατώντας στην άλλη άκρη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Γιάννη με εκπλήσσει αρνητικά το άρθρο σου! η παρέλαση είναι απόδοση τιμής.....
    τίποτα παραπάνω! τιμή στους νεκρούς έλληνες που θυσιάστηκαν για να είμαστε εδώ, ελεύθεροι για να τα λέμε τώρα δα.... η σύγχρονη παιδαγωγική, είδες που μας κατάντησε....να φοβάται ο εκπαιδευτικός να μπει στην τάξη, να έχουμε παιδεία της ήσσονος προσπάθειας! μαθητοκεντρική παιδεία, δε σημαίνει όλα για το μαθητή, αλλά όλα για το προς το αληθινά συμφέρον του μαθητή.
    σε παραπέμπω στην ομιλία του Κολοκοτρώνη στους μαθητές του γυμνασίου της Πνύκας...

    Μάκης Στεργιούδης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. oloi h ellada sumfvnei oti to mnhmoneio mas katastrefει. αρα τι?? kaname ena bhma sto keno.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Μάκη, δεν αντιλέγω ότι δεν πρέπει να τιμούμε τους ήρωες της επανάστασης.
    Απλά ο τρόπος με τον οποίο γίνεται σήμερα δεν με εκφράζει εμένα προσωπικά και νομίζω αρκετούς γύρω μας.
    Είδα χθες φωτογραφίες από παιδάκια να παρελαύνουν για την τιμή της ελευθερίας, ενώ γύρω τους υπήρχαν κάγκελα, αστυνομικοί και άλλα μέτρα. Ήταν σαν σε στρατόπεδο.
    Δεν είναι ειρωνικό αυτό; Να παρελαύνεις φρουρούμενος για την ελευθερία;

    Σαφώς και τιμή στους νεκρούς Έλληνες! Σαφώς!
    Αλλά όχι με αυτόν τον αντιπαιδαγωγικό τρόπο.

    Το κείμενο υπέροχο, και είμαι πεπεισμένος ότι ο Κολοκοτρώνης θα προτιμούσε να ακούσουν όλοι το λόγο του (που δυστυχώς σήμερα το διάβασα για πρώτη φορά) παρά να παρελαύνουν μ'αυτόν τρόπο.

    Βέβαια έθεσες πολλά ερωτήματα, αλλά δεν γίνεται να απαντηθούν όχι μόνο σε λίγες σειρές, αλλά ίσως και μετά από πολύ συζήτηση.Θέλω μόνο να πω όλα είναι στο χέρι του δασκάλου, γιατί υπάρχουν (ευτυχώς) ακόμα δάσκαλοι με Δ κεφαλαίο, που και έργο κάνουν και οι μαθητές του ακούν με ζήλο.
    Θέλω να έχω αυτήν την αισιοδοξία γιατί κι εγώ κατά 'κει τείνω.

    Καλημέρα από την Πάτρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Παπαβασιλείου Γιώργος26 Μαρτίου 2012 - 11:54 μ.μ.

    Ίσως οι παρελάσεις να μην είναι ο καταληλότερος τρόπος απόδοσης τίμης εκείνων των ημερών,αλλά όταν η μισή ιστορία έχει εξαφανιστει απο τα σχολικά βιβλία και η άλλη μισή έχει παραποιηθεί,όταν δεν έχουμε τίποτα άλλο που να τιμά και να θυμίζει σε όλους μας τους ήρωες και τις ζωές που θυσιάστήκανε για μας να είμαστε ελεύθεροι,οι παρελάσεις είναι το μόνο που έμεινε να μας θυμίζει!Πρίν κάνουμε λοιπόν κριτική και σε αυτό,άς κάνουμε προτάσεις και την πρωσπάθεια υλοποίησης αυτών να τιμούμε αυτές τις ημέρες.Τότε και μόνο να σταματήσουν οι παρελάσεις.Άν και προσωπική μου άποψη είναι πως καλό είναι να γίνονται,δεν υπάρχει τίποτε το πονηρό και κακό σε αυτό,γιατί τόσο πόλεμος,ποιός ο λόγος?Η παρέλαση έχει καθαρά τιμητικό ρόλο και απόδοση ενός απλού Ευχαριστώ σε όλους εκείνους που δώσανε τις ζωές τους για ένα και μόνο ιδανικό.ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ.
    Παπαβασιλείου Γιώργος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Πριν ξεκινήσω να σας πω γιατί είμαι κατά των παρελάσεων, θέλω να σας πω ότι ξεφεύγουμε από την ουσία της επανάστασης του 1821. Αν και μικρός ακόμα, μπορώ να συνειδητοποιήσω ότι αυτή η επανάσταση δεν είναι μια γιορτή, όπως την βλέπουν οι περισσότεροι, αλλά ένα μάθημα που όμοιό του δεν υπάρχει στα βιβλία.
    Γιατί προφανώς, αυτό που θέλει να μας διδάξει, δεν χωρά σ' όλες τις βιβλιοθήκες του κόσμου μαζί.
    Είναι κάτι που ελάχιστοι μπορούν να αντιληφθούν τη μεγαλειότητα, και ακόμα πιο λίγοι μπορούν να φανταστούν τον κόσμο μας, την Ορμύλια μας και την καθημερινότητά μας, αν δεν γίνονταν αυτή η επανάσταση.
    Αν όμως, θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς απέναντι στα παιδιά μας και στα εγγόνια μας, δεν θα καθόμαστε να τα γεμίζουμε με ψευδαισθήσεις και κολακείες ότι στην παρέλαση τα πήγαν περίφημα με συμπέρασμα, ότι τίμησαν τους προγόνους μας με επιτυχία.
    Μπορεί να είναι σκληρό, γιατί είναι παιδιά, αλλά η ειλικρίνεια όσο σκληρή κι αν είναι, είναι πάντα πιο αρεστή από την κολακεία της στιγμής.
    Αντ' αυτού οφείλουμε όλοι, να τα πιάσουμε και αφού τα εξιστορήσουμε με σαφήνεια τα γεγονότα όπως μας τα 'μαθαν οι παππούδες μας, και όχι κατ' ανάγκη όπως καταγράφονται στα σχολικά βιβλία, να τα μάθουμε να 'ναι σωστοί άνθρωποι με παιδεία και αρχές.
    Γιατί το πραγματικό μήνυμα της επανάστασης, το οποίο κανείς δεν αναφέρει, και πάντα μας ξεφεύγει είναι αυτό.
    Ο Κολοκοτρώνης τότε, και ο παππούς μου το '40 ήταν σωστοί άνθρωποι, με αρχές και παιδεία.
    Κι όταν αντιλήφθηκαν ότι κινδυνεύουν όχι μόνο αυτοί, αλλά και τα παιδιά τους -κυρίως αυτά - έθεσαν τους εαυτούς τους σε μέγα κίνδυνο, χωρίς να υπολογίζουν οποιοδήποτε κόστος.
    Απλά σκέφτονταν θετικά και τα κατάφεραν, παρά τις αντιξοότητες που συνάντησαν κι οι δυο.
    Ίσως έτσι χρειάζεται να σκεφτόμαστε κι εμείς. Η παρέλαση αποκρύπτει την ουσία και φέρνει στην επιφάνεια άλλα πράγματα, άσχετα με την επανάσταση. Γιατί το κομψό ντύσιμο, ο σωστός βηματισμός, η προσοχή στους ανωτέρους(επιτρέψτε μου να τους αποκαλέσω έτσι) και η σοβαρότητα ενός παιδικού προσώπου, δεν θυμίζουν σε καμία περίπτωση τα λόγια του Κολοκοτρώνη.

    Ολοκληρώνοντας, θέλω να ολοκληρώσω την άποψη μου κατά των μαθητικών παρελάσεων, μιας και πρόσφατα υπήρξα σ' αυτή τη θέση, μέσα από προσωπικά βιώματα.
    Υπήρξε σίγουρα εναλλαγή συναισθημάτων, αφού όντας κοντός στην πέμπτη δημοτικού ήμουν στην τελευταία σειρά, πήγα στην σημαία την επόμενη τάξη, όντας καλός μαθητής.
    Υποσυνείδητα μου πέρασαν ρατσιστικά μηνύματα, που ευτυχώς έφυγαν μονομιάς. Ίσως ήμουν τυχερός. Άλλοι δυστυχώς δεν είναι.
    Έπειτα στο γυμνάσιο, αρκετοί/ες από μας, πρόσεχαν τόσο πολύ το ντύσιμο στην παρέλαση (η ειρωνεία είναι ότι υποτίθεται ότι όλοι φορούσαμε τα ίδια), που συχνά ακούγονταν ειρωνικά σχόλια του τύπου "τι παπούτσια φοράς; τι πουκάμισο τσαλακωμένο είναι αυτό;".
    Και τέλος στο λύκειο, όντας έφηβος, με το επαναστατικό στοιχείο πιο ενεργό, δεν παρέλασα, αντιδρώντας σ'όλη αυτή τη -συγχωρέστε με για την ακραία αυτή λέξη- γελοία παράσταση που μας ανάγκαζαν να κάνουμε.

    Το νόημα των παρελάσεων έχει χαθεί. Αν δεν με πιστεύετε, μία βόλτα στο κοντινότερο σχολείο θα σας λύσει την απορία, δυστυχώς.

    Κι όσο για τις λύσεις, θα μπορούσα να πω ότι είμαστε 10 εκατομμύρια, κάποιος θα τη βρει. Όμως δε θα το πω.
    Αντίθετα θα σας πω ότι η λύση είναι να αρχίσουμε πρώτα εμείς οι 5-10 να κάνουμε το σωστό όπως ο καθένας μας το ορίζει για τον εαυτό του. Να μεταφέρουμε το πραγματικό νόημα της επανάστασης του 1821 στα παιδιά μας και να τους μάθουμε να δώσουν τη δική τους επανάσταση σε τούτη τη ζωή.

    Γιατί αν μας έμεινε κάτι στην τελική, είναι η αισιοδοξία.
    Η αισιοδοξία ότι θα δούμε άσπρη μέρα, ότι τα βάσανά μας θα λυθούν. Τότε είχαν αισιοδοξία να ελευθερωθούν από τους κατακτητές, τώρα έχουμε αισιοδοξία να ελευθερωθούμε από τους κατακτητές.
    Ω, τι σύμπτωση! Κι όμως δυστυχώς έτσι είναι. Αλλά ευτυχώς, δεν θα τους αφήσουμε για πολύ ακόμα.

    Συγνώμη αν σας κούρασα με το μακροσκελή μου λόγο.
    Ευχαριστώ,
    Λελεγιάννης Γιάννης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. +1 Σ' αυτά που γράφει παραπάνω ο Μάκης...
    Δεν περίμενα τέτοιες απόψεις από σένα Γιάννη.
    Ίσως στις πόλεις να έχουν αλλοτριωθεί τόσο πολύ και να εκφράζουν τέτοιες απόψεις αλλά ήλπιζα οτι στην επαρχία ακόμα καλά κρατάμε. Μάλλον γελάστηκα.
    Εάν αυτή η θυσία είχε γίνει πριν από 40 χρόνια και ένας από αυτούς που σκοτώθηκε ήταν ο παππούς και όχι ο προ-προ-προ-προ...πάππους σου (πριν 200 χρόνια), θα έγραφες τα ίδια; Δεν θα ήθελες την τιμητική αυτή παρέλαση;
    Γιατί λοιπόν προσβάλλεις έτσι τον προ-προ-προ-προ...πάππου σου; Επειδή δεν τον γνώρισες; Επειδή δεν έχεις ακούσει ποτέ γι'αυτόν; Αυτός όμως ήταν εκεί και θυσιάστηκε για την ελευθερία των επόμενων γενεών.
    Ή μήπως τα γράφεις αυτά (κ δεν απευθύνομαι σ'εσένα προσωπικά αλλά σε όλους όσους έχουν την ισοπεδωτική άποψη της κατάργησης των παρελάσεων) για να γίνεις αρεστός στους αλλοδαπούς φίλους σου, στους αριστερούς φίλους ή γενικότερα να παρουσιάσεις ένα "μοντέρνο" προφίλ;;;

    Χρήστος Π.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Δεν νομίζω ότι προσέβαλα κανέναν, αντίθετα υποστήριξα ότι δεν πρέπει να τους τιμούμε με τις παρελάσεις.
    Προσωπικά θεωρώ προσβολή όλο αυτό τον θεατρικό-υποκριτικό χαρακτήρα που έχει πάρει η παρέλαση. Ίσως παλιότερα να 'ταν αλλιώς τα πράγματα. Δε διαφωνώ. Όμως τώρα, για το τώρα μιλάμε, αντί να τιμούμε τους παππούδες μας, θεωρώ τους προσβάλλουμε μέσα από την παρέλαση.
    Κι όσο για την αναφορά στην πόλη, ελπίζω να είδατε από τις τηλεοράσεις τις παρελάσεις στις μεγάλες πόλεις. Ελπίζω να αηδιάσατε κι εσείς όπως κι εγώ μ' αυτό το γελοίο θέαμα. Αστυνομικοί, κάγκελα και ένα τοπίο ερημικό που έμοιαζε με στρατόπεδο, δεν συνάδουν σε καμία περίπτωση με την επανάσταση.
    Αντίθετα την προσβάλλουν.

    Οι απόψεις μου δεν έχουν αλλοτριωθεί στην πόλη. Οι απόψεις μου είναι οι ίδιες που είχα στο χωριό, και που θα συνεχίσω να έχω, ίσως πιο εμπεριστατωμένες τώρα, μιας και γνωρίζω συνεχώς καλύτερα τον κόσμο από περισσότερες από μία πλευρές, όπως οφείλουμε όλοι να κάνουμε.

    Επίσης δεν επιδιώκω να γίνω αρεστός σε κανέναν, δεν έχω τέτοιες βλέψεις, και ούτε επιδιώκω το "μοντέρνο προφίλ". Ίσως εσείς (όχι εσείς προσωπικά, μιλάω εκτενέστερα για όσους έχουν την άποψη ότι η παρέλαση τιμά τους προ-προ-παππούδες μας), κοιτάτε μονόπλευρα το θέμα και κατακρίνετε ασυναίσθητα όποια άποψη δεν είναι συμβατή με τις δικές σας, γιατί έτσι σας έμαθαν/μάθατε.
    Για άλλη μια φορά, θα τονίσω ότι η τιμή των προγόνων μου δεν εκφράζεται ούτε με κοντές φούστες, ούτε με αστραφτερά παπούτσια, ούτε με την προσοχή στους ανωτέρους! Όλα αυτά είναι ανούσια, μπροστά στο μεγαλείο και τη σπουδαιότητα της επαναστάσης!
    Παρακαλώ, ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας.

    Ίσα-ίσα που θα 'πρεπε να χαίρεστε που ένας νέος έχει διαφορετικές απόψεις από σας,αντί να εκπλήσσεστε αρνητικά. Ο πλουραλισμός των απόψεων, η γνώση, οι εμπειρίες, και κυρίως η συζήτηση, που προσωπικά χαίρομαι πολύ που κάνουμε, θα οδηγήσει στην πρόοδο.
    Ελπίζω σε τούτο μόνο να μη διαφωνείτε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Παπαβασιλείου Γιώργος27 Μαρτίου 2012 - 11:35 μ.μ.

    Πρίν διορθώσουμε τις παρελάσεις,άς φροντίσουμε πρώτα να μάθουμε την ιστορία μας.Λίγοι είναι οι νέοι που ξέρουν τι γιορτάζουμε αυτές τις ημέρες και αυτό δεν μας τιμά!Το πιό θλιβερό βέβαια και τραγικό,είναι ότι δεν υπάρχει κανένα ενδιαφέρον,να μάθουν την ιστορία και δυστηχώς όπως ξέρουμε,λαός χωρίς παρελθόν είναι λαός χωρίς μέλλον.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. GIATI DIAGRAFIKAN KAPOIA SXOLIA GIANNI?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Διαγράφηκε ένα γιατί ήταν το θεώρησα προσβλητικό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. εγω συμφωνω με τον Γιαννη προσφατα τελειωσα το λυκειο και παρατηρω οτι πλεον η παρελαση γινετε απλα απο συνηθεια λιγοι ειναι αυτοι που νιωθουν πραγματικα αυτες τις μερες τουλαχιστον απο τα παιδια του σχολειο.εγω προσωπικα περσσοτερο ενιωθα την τιμη για αυτους τους τιμιους ανθρωπους οταν καναμε την γιορτη στο σχολειο και παιζοταν καποια σκετσακια διαβαζαν ποιηματα λογους και τραγουδια παρα στην παρελαση που ολα τα παιδια κοιτανε πως να περασει η ωρα για να τελειωσει αυτο το μαρτυριο.και μην ξεχναμε οτι πλεον τα παιδια κανουν παρελαση επειδη τους απειλουν με αποβολες οι καθηγητες και οι διευθυντες. εσεις που αδιαφωνειτε με αυτα που λεει ο Γιαννης πιστευω ειναι επειδη ειστε μεγαλοι και οταν εσεις πηγαινατε σχολειο δεν γιορταζατε ετσι αυτες τις μερες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σας ενημερώνουμε ότι τα σχόλια θα αναθεωρούνται πριν δημοσιευτούν στο blog επειδή, όπως φάνηκε στην πορεία, κάποιοι χρησιμοποιούν την αμεσότητα της δημοσίευσης για να προσβάλλουν το blog και τους αναγνώστες του.
Δεν πρόκειται να λογοκρίνεται κανένα σχόλιο που θα περιλαμβάνει καλοπροαίρετη κριτική ή θα διορθώνει κάποιο δικό μας σφάλμα. Τα μόνα σχόλια που θα απορρίπτονται είναι τα υβριστικά και τα spam.
ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ ΘΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΕΙ ΤΟ ΣΥΝΤΟΜΟΤΕΡΟ ΔΥΝΑΤΟ.