Δευτέρα, 10 Ιουνίου 2013

"ΛΕΟΝΤΙΟΣ ΚΑΙ ΛΕΝΑ" από την ομάδα "θ… όπως θέατρο"


ΛΕΟΝΤΙΟΣ ΚΑΙ ΛΕΝΑ 

από την ομάδα θ… όπως θέατρο

Την Παρασκευή 21 και το Σάββατο 22 Ιουνίου 2013
Στην αυλή του Δημαρχείου Ορμύλιας Χαλκιδικής
Στις 21.00 μ.μ. / Είσοδος: 3,00 € (για τα παιδιά δωρεάν)

Κι α σου μιλώ με παραμύθια και παραβολές
είναι γιατί τ' ακούς γλυκότερα, κι η φρίκη
δεν κουβεντιάζεται γιατί είναι ζωντανή
γιατί είναι αμίλητη και προχωράει~
στάζει τη μέρα, στάζει στον ύπνο
μνησιπήμων πόνος.

Γ.ΣΕΦΕΡΗΣ


Μια κωμωδία, ένα παραμύθι με όλα τα απαραίτητα: περιπλανώμενα βασιλόπουλα, μελαγχολικές πριγκίπισσες, βασιλιάδες, αυλικούς και χωρικούς. Με τραγούδι, παντομίμα, μαριονέτες και παλιάτσους. Και τον Έρωτα να κινεί τα νήματα.
Μα έχουμε σήμερα την πολυτέλεια να μιλάμε με παραμύθια;
Ναι, όταν αυτά μας κάνουν ασυνήθιστες ερωτήσεις:
Μπορεί ο Άνθρωπος να ξεφύγει από την μοίρα του;
Μπορεί να ζήσει ευτυχισμένος;
Μπορούν να συμβαδίσουν η Ηθική με την Εξουσία;
Μήπως όλα είναι μάταια;
Πώς μπορείς να βγεις από το Τέλμα;
Και ο Έρωτας; Μπορεί να δώσει τη λύση;
Κι η Τρέλα; Ο Θάνατος; Ο Θεός; Ο Λαός; Τα Ιδανικά; Η Σοφία; Η Ουτοπία; 
Ο Άνδρας; Η Γυναίκα;
Μπλέκοντας γλυκά τον Ρωμαίο και την Ιουλιέτα, τον Άμλετ, τον Δον Κιχώτη, τον Ερωτόκριτο, μύθους και αρχέτυπες εικόνες, ο Μπύχνερ ρωτάει, αφουγκράζεται, ψάχνει να βρει από τι υλικό είναι φτιαγμένο το παραμύθι της ανθρωπότητας.
Γοητευτικό, παράλογο, πικρό, μελαγχολικό και ρομαντικό, το έργο αυτό αν και γραμμένο το 1834 μας αγγίζει σήμερα κυρίως γιατί μιλάει τη γλώσσα της νιότης, της ελπίδας, του έρωτα, που μένει αναλλοίωτη στη φθορά του χρόνου.

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κορτέσσα Ανέγρονου
ΔΙΑΝΟΜΗ:
ΛΕΟΝΤΙΟΣ- Χάρης Κολιώτσας
ΛΕΝΑ- Νίκη Παπαθανασίου
ΒΑΛΕΡΙΟΣ-Φαίδρα Παπουτσή
ΠΑΡΑΜΑΝΑ- Άννα Πειραλή
ΡΟΖΕΤΑ- Άννα Μπακρατσά
ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΠΕΤΡΟΣ- Φωτεινή Ραζάκου
ΠΡΟΕΔΡΟΣ-Άννα Παπουτσή
ΔΑΣΚΑΛΟΣ- Άννα Πειραλή
ΙΕΡΕΑΣ- Άννα Μπακρατσά
ΧΩΡΙΚΟΙ:Γιώργος Κυρτάσογλου,
Εφροσύνη Κοκτσίδου, 
Katia Giovinazzo.

Τραγουδά η Irena Kosanovic και τη συνοδεύει στη μουσική ο Αντώνης Κωνσταντινίδης.

ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Μαρία Δημητριάδου
ΣΚΗΝΙΚΑ: Thimi ( Θύμιος) Hena
ΚΟΥΣΤΟΥΜΙΑ: Κokie
ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΣΚΗΝΙΚΩΝ: Αλίκη Αναγνωστούδη
Άννα Πειραλή
ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΟΣ: Βασίλης Σταματίου
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ-VIDEO ART: Δημήτρης Καρπέτης
ΦΩΤΙΣΜΟΙ: Μαρία Καραγκιοζά
ΓΕΝΙΚΩΝ ΚΑΘΗΚΟΝΤΩΝ: Χρήστος Καραγκιοζάς.


Georg Büchner (1813-1837)
Γεννήθηκε στην Γκοντελάου της Γερμανίας. Ως γιός στρατιωτικού γιατρού, σπουδάζει Ιατρική στο Πανεπιστήμιο του Στρασβούργου. Από πολύ νεαρή ηλικία όμως γράφει ποιήματα και μικρά διηγήματα. Επηρεασμένος από την παρισινή εξέγερση του 1830, ιδρύει την «Εταιρεία των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων» (1834) και εκδίδει το επαναστατικό φυλλάδιο Ο Κήρυκας της Έσσης που φωτίζει τον αγώνα της γερμανικής αστικής τάξης ενάντια στην απολυταρχία του φεουδαλισμού. Το φυλλάδιο κατάσχεται αμέσως από τις αρχές και ο ίδιος, για να αποφύγει τη σύλληψη, δραπετεύει στο Στρασβούργο (1835) και μετά στη Ζυρίχη, όπου γίνεται δεκτός στο πανεπιστήμιο ως διδάκτωρ (1836). Στις 19 Φεβρουαρίου 1837 πεθαίνει από τυφοειδή πυρετό. Ήταν μόλις 24 χρονών.
Ο Μπύχνερ έγραψε τρία θεατρικά έργα, έντονα επηρεασμένα από τον Σαίξπηρ και το γερμανικό ρομαντικό κίνημα Sturm und Drang, “Ο Θάνατος του Δαντών” (1835), «Λεόντιος και Λένα» (1836) και «Βόυτσεκ» (1836-37). Μας άφησε ακόμη την ημιτελή νουβέλα «Λεντς», μεταφράσεις των έργων «Λουκρητία Βοργία» και «Μαρία Τυδώρ» του Βίκτωρος Ουγκώ και την διδακτορική του διατριβή «Το νευρικό σύστημα των ιχθύων».
Τα έργα του παρόλο που είναι εξαιρετικά προσωπικά, αποτελούν όμως σταθμό στην παγκόσμια δραματουργία. Η θέση του πως ο άνθρωπος είναι απομονωμένος, έρμαιο της μοίρας του, ότι ο θεός δεν μπορεί να υπάρχει όπου υπάρχει πόνος, το παράλογο της ανθρώπινης ύπαρξης, το ματαιόδοξο της ανθρώπινης βούλησης και επιλογής, η παθητικότητα ως παγκόσμια ασθένεια, το χρέος του ποιητή να δείχνει τα πράγματα ως έχουν δίχως να διδάσκει ηθική, η κινηματογραφική, αποσπασματική, μηδενιστική οπτική του, η απελευθέρωση της μορφής από τις παραδομένες συμβάσεις και η οργανική υποταγή της στο περιεχόμενο του είναι μερικά μόνο από τα χαρακτηριστικά του έργου του. Ο Μπύχνερ δεν ήταν απλώς ένας πρωτοπόρος στη μορφή, την αντίληψη και τον τρόπο γραφής. Αποτέλεσε το σημείο τομής όπου αφενός αναβίωσε το τραγικό και αφετέρου στηρίχθηκε η εξέλιξη του δυτικού θεάτρου. Το θέατρο του είναι η βάση, η πηγή και η έμπνευση του νεώτερου δράματος. Στοιχεία όλων σχεδόν των κινημάτων που ακολούθησαν όπως ο νατουραλισμός, ο κοινωνικός ρεαλισμός, το θέατρο του παραλόγου, ο εξπρεσιονισμός, ο υπαρξισμός ή ο σουρεαλισμός ενυπάρχουν στα έργα του. Διαβάζοντας τα συναντάει κανείς τον Μπρέχτ, τον Μπέκετ, τον Καμύ και τον Κάφκα. Ακόμη κι η γλώσσα του έχει κάτι από την εποχή μας, σπασμένες φράσεις, μισοτελειωμένοι διάλογοι…
Ίσως ακόμη και σήμερα να μην έχουμε συναντήσει την εποχή που πρότεινε.


1 σχόλιο:

Σας ενημερώνουμε ότι τα σχόλια θα αναθεωρούνται πριν δημοσιευτούν στο blog επειδή, όπως φάνηκε στην πορεία, κάποιοι χρησιμοποιούν την αμεσότητα της δημοσίευσης για να προσβάλλουν το blog και τους αναγνώστες του.
Δεν πρόκειται να λογοκρίνεται κανένα σχόλιο που θα περιλαμβάνει καλοπροαίρετη κριτική ή θα διορθώνει κάποιο δικό μας σφάλμα. Τα μόνα σχόλια που θα απορρίπτονται είναι τα υβριστικά και τα spam.
ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ ΘΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΕΙ ΤΟ ΣΥΝΤΟΜΟΤΕΡΟ ΔΥΝΑΤΟ.